A A A
ENA

Insteekhaven Lummen (Kolenhaven Lummen)

Waar:Heusden-Zolder, Lummen

Wat: Herstructurering bestemd bedrijventerrein

Ha: N15 à 20 bijkom., Z 17 weg


Ligging:

 

Doelstellingen:

  • Watergebondenheid stimuleren
  • Ontsluiting <> nieuwe brug Albertkanaal en relatie met verkeerswisselaar te Lummen, ontsluiting industrieterrein van Lummen en Heusden–Zolder’
  • Versnipperd ruimtegebruik tegengaan
  • Onderzoek naar mogelijke uitbreiding van het huidige industrieterrein
  • Onderzoek naar behoud van recreatiezone en de bewoning in dit gebied
  • Buffering  en herbestemming van de Mangelbeekvallei.
  • Aandacht voor aanwezige woningen en recreatie
  • Verbeterde leefbaarheid Viversel (geluidsmaatregelen, verkeersknip zwaar verkeer en landschappelijke inkleding)

 

Doorlopen procedures:

  • Start studie 1.09.2007
  • Studieopdracht structuurschets maart 2007 – toelichting eindrapport  8 november 2011 herstructurering insteekhaven Lummen. c-ENA XXX 2010 ,- scenario 6 laten uitwerken tot op niveau van ontwikkelingsperspectief dat kan dienen als basis voor opmaak RUP
  • Externe ontsluiting hoofdwegennet. Vier scenario’s ontsluiting onderzocht en toegelicht in Dagelijks Bestuur XXX 2011  > alle vier worden meegenomen
  • Studies in 2012-2013 onderworpen aan procedure MER-screening, MER dienst aanvraag goedgekeurd op 6.06.2013 inmiddels procedure gew. RUP gestart, overleg met verschillende actoren in 2014, plenaire vergadering 18.12.2014
  • Afspraken realisatie op korte termijn
  • Relatie met vergunning brug
  • Besprekingen / voorbereiden Onteigeningsplan met kernactoren
  • Voorlopige vaststelling (april 2016)
  • Update van het RVR (in afronding)
  • Afwerken dossier GRUP >> voorlopige vaststelling gepland
  • Communicatie-initiatief in functie van openbaar onderzoek, gericht ook op direct omwonenden


Stand van zaken:

  • Plenaire vergadering GRUP: 18.12.2014
  • Verwerking adviezen en overleg
  • Voorlopige vaststelling GRUP tegen de zomer 2015
  • Openbaar onderzoek en communicatie
  • Win win situatie voor langere termijn
  • Realisatie sterk aan de planning verbonden (tijdswinst)
  • c-ENA 21.12.2012:
    • herbevestiging ‘scenario's’
    • opstarten MER-procedure
    • overleg dienst MER over aard MER. Conclusie (14.02.2012 ):  screening (door Scheepvaart)
    • samenhang met toekomstig RUP
    • kosten-baten analyse (Scheepvaart)
    • herontwikkeling voorbereiden

Deels bouwrijp en beschikbaar gemaakt (brochure mei 2015),
Vlaams Gewest trekt de planning


Haalbaarheidsstudie:

  • Bijkomend overleg ontsluiting en ontwikkeling op 12.03.2014
  • Standpunten / mogelijkheden overlopen (financiering)
  • Opmaak ontwerp businessplan (kostenraming, grondbeleid, subsidiescenario) – drie opties mogelijkheden <> instrumenten AIO)
    • LRM coördineert en onderzoekt intern of ze rol ‘ontwikkelaar’ opneemt of overeenkomst projectvereniging?
    • partners: Scheepvaart, privé-bedrijven (Carmans,..), AO, POM,
    • verkennend overleg gepland (PPS?)
  • Coördinatie en financiële ondersteuning voor deze studie – Agentschap Ondernemen

 

GRUP:

  • Nota - overleg met actoren 29.01.2014
  • Overlopen van de verschillende beslissingen (keuze scenario, merscreening, ontsluiting)
  • Opmerkingen verwerkt in nota
  • Plenaire vergadering 18.12.2014
  • Voorlopige vaststelling gepland – zomer 2015
  • Communicatie-initiatief in functie van openbaar onderzoek, gericht ook op direct omwonenden

 


Kolenhaven
Kolenhaven
Kolenhaven
In de kijker